FREESKI MTB MAPX SM 2020



Kaikille avoin
FREESKI MTB MAPX SM 2020
http://www.freeski.fi/

Seuraava karttacrossin SM-kisa ajetaan kesällä 2020 Ruokolahden Salosaaressa. Laji ei kuulu minkään liiton alaisuuteen, joten siksi mitään lisenssiä ei vaadita. Vain kypärä ja sähköavusteeton pyörä ovat pakollisia. Kyseessä on jo lajin kolmas SM-kilpailu.

Sivujen päivitys on kesken, mutta lisäämme varmistuvia tietoja sikäli kun niitä tulee!

Säännöt:

  1. Järjestäjä asettaa näkyville kartan tai karttoja kaksi tuntia ennen lähtöä tutustumista ja reitin suunnittelua varten lähtöalueelle sekä halutessaan, etenkin pidemmän reitin ollessa kyseessä, myöskin rasteille tai vain yhdelle rastille (esim. reitin puoliväliin). Myös vapaaehtoisen numeroimattoman ja kartalla varustetun apurastin laitto on luvallista esim. pitkällä rastivälillä. Apurastilla ei ole pakko käydä kilpailussa. Karttoihin on piirretty rastit (max. 5 kpl) numeroituina + mahdollinen numeroimaton apurasti (APU) esim. punaisin ympyröin siten, että ympyrän keskipisteessä on oikeasti maastoon asetettu rastilippu.
  2. Järjestäjä vie maastoon helposti havaittavasti maksimissaan viisi numeroitua (numerot järjestyksessä 1-5) rastia sellaisille etäisyyksille lähtö- ja maalipaikasta, että kilpailija ehtii kahden tunnin suunnitteluajan puitteissa kohtuullisesti tehdä päätöksensä tulevasta reitinvalinnastaan. Rastit asetetaan myös siten, että reitistä muodostuu kierros eli että maaliin ei tulla samasta suunnasta minne lähdettiin. Muuallakaan ei ajeta toisia kilpailijoita vasten, jos kohde on vaarallinen vastaantulijoille ja törmäys on ilmeinen.
  3. Kahden tunnin suunnitteluaikana kilpailija yrittää painaa mieleen kartoista missä rastit ovat ja käy miettimässä maastossa itselleen nopeimman reitin sekä etsii rastit jo valmiiksi. Muistiinpanot välineineen ja puhelimen käyttö muulloin kuin keskeytys- tai hätätapauksissa eivät ole sallittuja. Rastit ohitetaan numerojärjestyksessä. Karttoja ei anneta siis kilpailijalle mukaan, ainoastaan kilpailunumerot. Järjestäjän tulee jakaa tankonumerot kilpailijoille jo ennen tutustumisaikaa ja kilpailijan pitää kiinnittää ne myös ennen kuin aloittaa reittinsä suunnittelun!
  4. Järjestäjä asettaa rasteille vahdit tai vähintäänkin kiertävän pistokoevahdin, joka tarkkailee rasteilla käyntien noudattamista kilpailun aikana. Rastivahdit kirjaavat tankonumerot ylös.
  5. Varsinainen kilpailu ajetaan yhteislähtönä ja kierrosmäärän järjestäjä voi maaston raskauden mukaan vapaasti valita. Järjestäjä voi myös vapaasti asettaa sarjat osallistujamäärän mukaan. Kilpailija saa ajaa muiden reiteistä piittaamatta omaa reittiään kilpailun aikana, kunhan käy numerojärjestyksessä kaikilla rasteilla jokaisella kierroksella. Hän voi toki muuttaa milloin vain reittiään paremmaksikin. Nopeampien peesiin saa myös mennä halutessaan.
  6. Rasteilla ei leimata, mutta enimmillään viiden metrin etäisyydeltä rastilipuista on ne aina ohitettava!
  7. Joskus valittu reitti voi kulkea yleisilläkin teillä. Kilpailija vastaa itse liikennesääntöjen noudattamisesta. Maastossa(-kin) kilpailijan tulee väistää muut luonnossa liikkujat!
  8. Järjestäjä hoitaa ajanoton, kierrosten laskennan ja maaliintulojärjestyksen kuten muissakin pyöräilykilpailuissa.
  9. Ennakkoharjoittelu kilpailualueella ennen rastien laittoa on sallittua. Ei enää sen jälkeen vasta kuin suunnitteluajan alettua. Järjestäjän pitää ilmoittaa milloin vie rastit maastoon.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti